New York Rock & Roll Ensemble
Eerste band die klassiek met rock mengde (?)
Klassiek met rockmuziek
De klassiek (Juilliard Music Conservatory) getrainde muzikanten Michael Kamen, Marty Fulterman en Dorian Rudnytsky besloten eind jaren 60 dat ze meer geld konden verdienen als rockster dan als klassiek muzikant.
Ze gingen experimenteren met beide muzieksoorten gecombineerd. Met resultaat. Ze richtten the New York Rock and Roll Ensemble op en braken tradities door gebruik van klassieke muziekinstrumenten in rocksongs en rockinstrumenten in klassieke stukken. Deze ongekende fusie leidden tot aandacht van Leonard Bernstein (bekend dirigent) die de band uitnodigde voor een optreden met the New York Philharmonic Orchestra en Ahmet Ertegun (baas van Atlantic Records)die de band contracteerde. Hij maakte de opmerking dat de band ‘de juiste noten speelde op de verkeerde instrumenten‘.
Kamen volbracht de missie om geld te verdienen met het succesvol mixen van klassieke- en popmuziek.
Hij was music director voor David Bowie’s Diamond Dogs tour. Daarna maakte hij filmmuziek voor oa Brazil, Die Hard en Lethal Weapon. Hij kreeg een Academy Award nominatie voor “(Everything I Do) I Do it for You,” van Bryan Adams monsterhit van de film Robin Hood: Prince of Thieves.
Kamen werkte verder met Eric Clapton, Pink Floyd, Sting, Rod Stewart, Metallica, Kate Bush, Belinda Carlisle, the Chieftains, the Cranberries, Roger Daltrey, Eurythmics, John Mellencamp, Jim Croce en vele anderen.
Of deze band werkelijk als eerste klassieke- en rockmuziek mixte is discutabel. De Britse band the Nice met oa Keith Emerson van Emerson, Lake & Palmer in de gelederen maakte deze mix ook in dezelfde jaren. Verder was de Nederlandse band Ekseption ook bezig met experimenteren met deze muziekvormen en had internationaal succes hiermee eind zestiger jaren.