6 april 2020

Popunie column 23 – Verleden, heden en toekomst 2

Deel twee van drie

1OkkieenRonMillerinRotown2008

Van Dansvloeren naar Radio Rijnmond

vervolg op column 1
Zaterdagmiddag draaien Rotown

Een DJ associeert

Dat is de essentie van een DJ. Sfeerbeheer. Song selector. Technischonderscheidend. Druk op de dansvloer houden, publiek in de juiste stemming brengen. Deze platen horen op dit feest. In die bepaalde volgorde. Een tijdloze situatie creëren en zelf bij de tijd zijn.

Ik begon met draaien bij Punk, Hardcore- en Metalconcerten. Wat volgde waren Alternatieve-muziek dansnachten. Door het voortdurend ontwikkelen ontdekte ik de opwinding van dansvloeren meekrijgen met HET MOMENT. Rond 2005 draaide ik breder en voegde ‘zwarte muziek’ toe aan mijn mix zonder te beseffen dat er zulke scheidslijnen bestonden. Kwam door mijn muzikale interesse en draaitechnische ontwikkeling in commerciële concepten terecht. Grote zalen, thema-feesten. Dat soort zaken. Tegelijkertijd kwam een ander soort DJ-en op mijn pad.

Radio-DJ

DJ en vriend Ron Miller vroeg mij om mee te doen aan een radioshow die hij maakte: Radio Rijnmond’s ‘Wakkere Honden’. Twee uur radio maken per uitzending, live in de nacht. Deze man realiseerde een droom. Fijn zelf geselecteerde muziek draaien en er over praten, samen in een studio. Onvergetelijke tijden.

OKKIE @ rotown dance parade 2008 – Rotterdam-centrum zaterdag 9-8-2008

Vervolgens kwam ik in contact met radiopresentator Eric Lemmers. Hij was bezig met een nieuwe opzet voor radioshow ‘Vraag Het De Bieb’, live op de zaterdagmiddag tussen 12 en 2 uur. Ik zou de muziekvragen gaan beantwoorden en ‘items’ maken voor een eigen onderdeel in het programma, genaamd ‘Cover & Origineel met DJ Okkie’. Ik ging daarvoor met Muziekweb, de landelijke muziekafdeling van de bibliotheek, samenwerken.

Elke 14 dagen was ik van de partij met allerlei plannen. Zo maakte ik compilatie-versies vanbekende liedjes. Ik nam een bekend liedje, nam stukjes van coverversies daarvan, plakte dat aan elkaar en maakte zo weer één liedje. Dat werd een prijsvraag: wie herkent de meeste uitvoerenden? Een tijdlang werkte dit idee goed.
Klik hier voor een compilatie

Muziekkenner en (toenmalig) Muziekweb-medewerker Peter De Koning werd mijn sparringspartner voor een later plan: “Daar Zit Muziek In”. Een compilatie van 5 songs met hetzelfde onderwerp met een uitlegtekst. Songs over schoenen, politiek, eten, noem maar op. Allebei leuke plannen maar wel een boel werk om te realiseren.

Het idee wat het tot het einde van het programma werkte was het uitlichten van één song. Origineel, coverversie of een gerelateerd onderwerp. Met bijpassende muziek en als het lukte de bijpassende geluidsdrager: meestal een plaat of single met uiteraard een hoes.
Klik hier voor een voorbeeld

9 Jaar lang bestond radioshow ‘Vraag Het De Bieb’ en was ik hierbij betrokken met mijn items over Originelen, Coverversies en gesamplede liedjes. Op mijn site staan meer dan 110 verhalen die ik heb gemaakt voor dit programma. Een onvergetelijke ervaring, live met mensen over muziek van alle tijden praten. De emoties die soms los kwamen was uniek.

Originelen, versies en samples

Mijn zoektocht ging dieper. Steeds meer ging ik liedjes, stukjes melodie en samples herkennen voor mijn radio-items. In de nacht draaide ik sowieso songs met herkenbare melodie, ritme of tekst, mede door deel verschillende stijlen muziek die ik interessant vind. Overeenkomsten die vaak niet zo toevallig zijn. Het gebruik door moderne artiesten van stukjes “oude” muziek is sinds de introductie van betaalbare muziekapparatuur op het gebied van samplen (Akai MPC 1988) in een stroomversnelling geraakt. Deze techniek werd meteen toegepast in Hip Hop, Dance en Popmuziek. Muziek die het goed doet op dansvloeren, dat is de link. De muzikale herkenning ging voor mij een eigen leven leiden. Door een samenloop vond ik toepassingen om de kennis te gebruiken.

word vervolgd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *